januar 15

Ny Livsstil?

rosie-the-riveter-geraldine-doyleNY Livsstil…kostomlægning…

Når vi taler om sund mad og diæter synes jeg det er meget vigtigt at gøre op med sig selv hvilken fremtid man vil have. Hvis du går igang med en diet som du ved at du ikke kan fortsætte resten af livet, er projektet doomed fra starten og derfor alle disse jo-jo effekter. Ikke nok med at du tager det hele på igen plus et par ekstra kilo som kommer af trøstespisning over sorgen, over din manglende styrke til at lade de søde sager være, så lægger du lidt mere dårlig energi til dit selv, fordi du ikke slipper nederlaget men lader det ligge i baghovedet og du får angst for at begynde igen en anden gang. Ét af mine råd til dig som vil tabe dig og før har forsøgt dig med alle mulige dieter som du ikke har kunnet holde, er at vælge en diet som er realistisk for dig som person. Har du altid spist meget slik og lidt grønsager skal du ikke begynde at spise meget grønt og intet slik. For hvem lyver du overfor??? DIG SELV! Der er en årsag til at du har behov for det søde…. og manglen på det grønne er blot en vanesag. Du skal lære og interessere dig for at lave grøntsager så det smager vidunderligt!!! Simpelthen.
Mit forslag er derfor – Stop med div. dieter og start en reel kost omlægning du kan holde og trives med resten af livet!!!

Giv dig selv lov til at spise eks. slik og kager i weekenden evt. kun lørdag eller søndag…..når man aligevel sidder og hygger med videofilm osv. Føl at det må du gerne denne dag og nyd det du spiser… for på mandag er det slut! 🙂 Glæd dig over dine sunde madvaner i løbet af ugen og glæd dig over at hér er en kur som giver lov til at synde, altså leve 😉 men husk – at det er alt det sunde i løbet af hverdagene som får dig til at tabe dig i vægt. Du har simpelhen valgt en diet som du kan holde forevigt uden at lide og føle dig udsultet….

En anden ting er valget af sund mad… det er IKKE sundt ikke at få fedt! Hjernen og dine celler skal have fedt for at du kan tabe dig. Det lyder måske sært, men ikke desto mindre er det sandt. Når cellerne i din  krop mærker at du ikke får nok fedt, tager den alt det fedt den kan når så du får bare den mindste smule..og det lagrer den til svære tider. Derfor… spis fedt… men vælg det rigtige som kroppen let kan komme af med igen. Et godt råd er at det fedtstof der er flydende ved kropstemperatur altså ca. 36-37 grader, er sundt fedtstof. Det kan nemlig cirkulere i din krop og kroppen kan udskille det nemt. Det er bla. olier som olivenolie, sesamolie, vindruekerneolie, rapsolie m.m. Det fedtstof som er stift ved kropstemperaturer sætter sig fast i dine celler, i blodårer og kan ikek udskilles. Kroppen er ikke bygget til at nedbryde de hærdede fedtstoffer og derfor lagrer de sig på steder som hofter, lår og mave m.m. Så undgå for alt i verden smør, margarine, minarine, mayonaise og fedt. Tager du imod mit råd – har du allerede tabt de første 10 kg. på sigt og du tager dem ikke på igen så længe du lever sundt uden de hærdede fedtstoffer. En anden ting du  kan ændre radikalt er brugen af hvidt sukker og stivelse til dagligt. Igen et stort problem for mange mennesker er at de bruger raffineret sukker som heller ikke nedbrydes ligeså let i kroppen. Brug rørsukker om noget og prøv at undgå sukkeret så godt du kan. Der er masser sukker i frugt, brød (særligt hvid brød), alm. karton juice, læskedrik osv. Undgå pasta, hvidt brød, og kartofler. Hvedemelet og gæren i brødet puster din mave op og pastaen og kartoflerne er der intet sundt i. Der er ingen vitaminer, mineraler, antioxidanter til at styrke dit imun forsvar eller noget andet…. det er ren stivelse som kun smager godt  med sovs, smør og salt til 🙂 Så undgå det mest muligt. Det skader ikke en gang imellem… men vær blot opmærksom på disse ord. Når du spiser brød så undgå for alt i verden at putte smør eller kærgaarden på. Jeg ved det godt!! Vi elsker tandsmør på nybagte boller… jaja…men elsker vi deller? NEJ – og en kendsgerning er at de fleste faktisk bruger så meget smør og animalsk fedtstof i deres daglige madlavning at det ville se grotesk ud at samle en måneds forbrug og stable i margariner på spisebordet! Vi er så vandt til at bruge det der bare står forrest på hylderne i brugsen, at vi glemmer at tænke. For at opnå succes med din diét (livsstilsomlægning) skal du gå ind i det som et projekt med samme  interesse som var det dit arbejde.

Når du endelig spiser slik og kager m.m. altså alt det du ved ikke er godt for din krop – så prøv at finde det der er “sundest” i samme kategori. Af snacks er det helt klart popcorn, knækbrød, nødder (gerne mandler da der er nogle meget sunde olier deri) rosiner osv. Kartoffelchips har intet med kartofler at gøre… det er ren stivelse med fedt og salt. Elsker du flødechokolade og gerne en hel plade… så køb noget rigtig dyrt kvalitetschokolade og nyd hver bid. Men undgå de store mængder…. gå på kompromis og vælg det lækre og dyre i små mængder (og kun´én dag om ugen) i stedet for at købe mørk chokolade som de fleste dietister anbefaler. Igen… hvem narer hvem??? Og min filosofi er netop at man skal nyde det man putter i munden. Lider du – forsvinder motivationen!!!

Share Button

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *